12.1.2013

yhdeksän kylän luonnonpuisto

22. - 24. 11.  Jiuzhaigou

Chengdusta noin 10 tunnin bussimatkan pässä sijaitsee uskomattoman hieno Jiuzhaigoun luonnonpuisto. Puisto sijaitsee vuorten keskellä Y-muotoisessa laaksossa, jossa on yhdeksän eri tiibetiläis-kylää joista puiston nimi tulee (yhdeksän kylän laakso). Tarina kertoo, että laakson lammet ja järvet muodostuivat rakkaudessa epäonnisen jumalattaren pudottaman peilin sirpaleista.

Päivän bussimatkan jälkeen saavuimme puiston juuressa olevaan kylään ja sorruimme erään todella innokkaan hotellin sisäänheittäjän tarjoukseen, koska saimmehan oikein ilmaisen taksikyydinkin.. Hotellille päästyä totesimme huoneen olevan iso ja siisti sekä kelpaavan meille paremmin kuin hyvin. Myöhemmin illalla tajusimme mitä sieltä puuttui: ilmastointi. Tämä tuli mieleen vasta kun lämpötila laski vuoristossa yöksi miinuksen puolelle ja huoneessa oli yhtä kylmä kuin ulkona (onneksi sisällä ei sentään tuullut). Saatiin nukkua pitkät vaatteet päällä sekä kahden peiton ja viltin alla. Myöhemmin kuulimme että lämmöttömät huoneet ovat enemmänkin sääntö kuin poikkeus.

Aamulla lähdettiin hyvissä ajoin puistoon ja matka huipulle taittui bussilla, jossa oli lämmitys. Olimme siis liikkeellä sesongin ulkopuolella, mikä näkyi myös siinä että monia ravintoloita ja hotelleja oli laitettu kiinni, ja puiston sisällä ylimmät lampia kiertävät kävelytiet oli suljettu lumen/jään takia (vaikka kylteissä sanottiinkin "metsäpalovaara"). Ylhäällä emme siis valitettavasti päässeet kävelemään lammelta toiselle, vaan välimatkat täytyi mennä bussikyydillä. Ilma lämpeni päivän mittaan auringon paistaessa ja alempana oli erittäin mukava kävellä laudoitettuja kävelyteitä pitkin joissain kohtaa. Pysähdyttiin myös yhdessä kylässä, joka oli kyllä jo turistikeskus eikä enää tiibetiläis-kylä. Ihmeen paljon paikallisia turisteja puistossa oli näin sesongin ulkopuolellakin, mutta onneksi ihan kyynärpäätaktiikalla ei tarvinnut mennä. Maisemat olivat siis aivan mielettömän hienot, toivottavasti kuvista saa edes jonkunlaisen käsityksen :)

matkalla nähtiin lumijakki, jollaista päästiin myöhemmin maistelemaankin